Denne togrejse fra Flensborg/København til Prag passer perfekt til første eller andet stop på interrailrejsen. På vejen kan man evt. også opleve Hamborg, Berlin eller Dresden:
Drømmen om den afslappende togrejse, hvor der er god tid til at kigge ud af vinduet og nyde en middag i spisevognen, er tilbage. I de seneste år er interessen for den langsomme rejseform nærmest eksploderet, og de store europæiske togselskaber kan næsten ikke følge med efterspørgslen på de mest populære strækninger. I 2022 blev der solgt hele 25.000 Interrail Pass i Danmark.
Men hvor findes en spændende togtur, så drømmen om et episk interrail eventyr på skinner kan gøres til virkelighed? Spørger man de fleste tog-nørder og eksperter, som jeg kender, vil de med et smil på læben nævne een bestemt togtur. Det tjekkiske blå og hvide tog, som hver morgen kører direkte fra Flensborg til Tjekkiets smukke hovedstad Prag (EC175). Hvis man ikke er så heldig at bo tæt på den tyske grænse og togstationen i Flensborg, kan man tage et morgentog fra København til Hamborg og hoppe på det tjekkiske blå tog der, med afgang kl. 12.51 og ankomst i Prag kl. 19.35 (EC177). Læs forklaring længere nede i artiklen. .
En af eksperterne, der smiler, er formanden for Rådet for Bæredygtig trafik og rejseguide, Poul Katler, som hele livet har kørt Europa tyndt med tog. Han er ikke i tvivl, når han får spørgsmålet om den perfekte togrejse. “Toget til Prag er en af mine absolutte favoritter. For det første, selvfølgelig på grund af den meget charmerende spisevogn, hvor der bliver lavet rigtig mad i køkkenet. Toget har også de små behagelige lukkede 6-mands kupeer, som nogen måske kan huske fra de gamle røde DSB-vogne. Og så må man jo ikke glemme, at endestationen er en af Europas smukkeste storbyer”, slutter Poul Katler, som kæmper for igen at få nattogene tilbage på skinnerne direkte fra Københavns Hovedbanegård.
Nicky Gardner, medforfatter til den populære engelske guidebog “Europe by rail” og togrejse skribent på den britiske avis, The Guardian, er meget enig. “Det er et rigtig fint eksempel på en højkvalitets international togrejse i Europa. Den afslappede stemning ombord og den smukke udsigt, når toget snor sig afsted langs Elbens flodbred. De tyske passagerer, som måske bare skal en tur fra Berlin til Dresden, er kendt for at vælge det tjekkiske tog på grund af stemningen i spisevognen”, siger den internationalt kendte togekspert.
Forfatteren til denne rejseartikel har også kørt med toget til Prag adskillige gange – både fra Hamborg og Flensborg. I dag begynder togrejsen i det nordtyske, hvor der er afgang fra Flensborg station kl. 8.33 om morgenen.
Det karakteristiske blå og hvide tog ruller ind på den søvnige perron ti minutter før afgang. Gennem vinduerne kan man se lyset fra de små fine bordlamper i spisevognen. Uden på toget minder de fremmede tjekkiske skrifttegn allerede passagerene om, at det her er en rejse lidt ud over det sædvanlige.
Togets Østeuropæiske retro-stil er på mange måder et nostalgisk gensyn med en svunden tid. Dengang man kunne tage på interrail inde bag det kommunistiske “jerntæppe” og opleve Østeuropas imponerende jernbanenet. En periode før de ekstremt billige flybilletter ændrede alt, dengang jernbanen i Europa spillede en vigtig rolle, når folk skulle fra den ene storby til den anden.
I dag er der kommet fine info-skærme op i togets mellemgange, så man nemt kan følge med i ruten hele vejen fra Flensborg til Hamborg, Berlin, Dresden og videre til Tjekkiet. Men ellers har intet forandret sig siden murens fald. De lidt slidte, men hyggelige 6-mands kupeer, er der stadig, med tunge skydedøre ud til mellemgangen. På 1. klasse er de store åbne vogne, med sæder i rækker, knap så hyggelige og uden nævneværdig ekstra luksus.
Togstammen begynder så småt at knirke og bevæge sig ud af Flensborg. Udenfor vinduet er der udsigt til tyske kornmarker i gråvejr. Inde i tog-kupeen begynder sulten og tankerne om en god kop morgenkaffe at melde sig. Og blot få kilometer efter afgangsfløjtet slentrer vi ned gennem den ene togvogn efter den anden i retning mod duften af friskbrygget kaffe og stegt bacon.
Fire vogne længere nede går dørene op til den berømte spisevogn, hvor en tjener med forklæde hurtigt finder et bord. Menukortet byder på “English Breakfast”, ristet toast med spejlæg, sandwich og diverse drikkevarer. Kokken i det meget lille køkken har et alvorligt blik i øjnene. Han har nok at se til. Udenfor vinduet suser Tyskland forbi.
Næste stop er Hamburg Hauptbahnhof – et sted som de fleste danske togrejsende ikke kan komme uden om. For denne mastodont af en togstation er nemlig et yderst vigtigt knudepunkt for alverdens togforbindelser sydpå. Det gælder også, hvis man tager togturen til Prag fra København.
Tager man DSB’s direkte morgentog fra Københavns Hovedbanegård kl. 7.21 til Hamborg, kan man lave et hurtigt skift på den kæmpe tyske hovedbanegård og træde direkte ind i spisevognen i det blå tjekkiske tog i Hamborg kl. 12.51 med ankomst kl. 19.24 i Prag.
Vi behøver ikke tænke på togskift her i spisevognen fra Flensborg. Efter det korte stop i Hamborg er morgenstemningen i vognen afløst af en spirende forventning til resten af dagens oplevelser. Nye passagerer er kommet på toget og de første tjekkiske fadøl bliver serveret på de hvide duge. For en af spisevognens absolut største attraktioner er fadølsanlægget og de gode vine, især på en fredag. På trods af alle fristelserne forlader vi for en stund den hyggelige stemning og overlader bordet til andre sultne gæster. Der er rift om bordene i spisevognen ved frokosttid. Bordbestilling er desværre ikke mulig.
Tilbage i kupeen er det tid til afslapning med podcast og bøger. Intet er så godt som at slappe af på langfart i et tog. Landskabet forsvinder hurtigere end man kan nå at registrere det udenfor vinduet. Det er en del af konceptet. Rejsen føles virkelig og intens på en helt anden måde end på et pakket fly, hvor folk sidder som sild i en tønde.
I samme kupé sidder også en dansk familie på vej til Berlin. Det er første gang den jyske familie kører så langt med tog udenfor Danmarks grænser. De er begejstret for togrejsen og stemningen ombord. Forældrene er særligt glade for konceptet, hvor børnene kan hygge sig med kortspil og film, imens forældrene kan gå i spisevognen og få en kold drink.
Tiden flyver afsted og Berlins forstæder begynder at dukke op i horisonten – ikke et smukt syn med de høje slidte betonbygninger langs togbanen. Men det er virkeligheden derude og det minder om, hvor mangfoldigt landskabet er langs skinnerne i Europa. Det er faktisk bare at stå af, hvis man vil gå på opdagelse et nyt sted.
Familien står af i den tyske hovedstad og bliver afløst af en gruppe unge berliner-hipstere, på vej til en festlig weekend i Prag. Vi følger efter dem tilbage gennem alle togvognene ned til spisevognen igen. For at komme helt ind i restauranten, skal man forbi en lille bar. Køen er lang for at få anvist et bord så baren har forvandlet sig til en regulær fredagsbar, hvor folk fra det meste af verden drikker tjekkiske fadøl og konverserer lystigt. Der er en vis enighed i køen om, at denne gamle spisevogn og service er lidt af et mirakel her i 2023.
Tilbage ved bordet, lampen og den hvide dug i restauranten, bestiller vi en klassisk tjekkisk gullashsuppe og stegt kyllingeschnitzel med ristede kartofler. Det er også tid til dagens første tjekkiske fadøl. Tjeneren, som samme morgen var en smule stiv i betrækket og holdt på formerne, har tydeligvis fået et par glas selv. Her på skinnerne mellem Berlin og Dresden bliver vi enige om, at det må være det eneste tog i verden, der serverer Urquell på fad. Overfor, ved et tomandsbord, sidder et ungt par og drikker Aperol Spritz og spiller kort.
I samme øjeblik desserten bliver serveret, en varm pandekage med nutella, dukker katedralen i Dresden op derude. Herefter begynder landskabet at forandre sig fra storby til grønne skovklædte bjerge med små Torneroseslotte på toppen. De næste 100 kilometer fra Dresden til Prag snor toget sig afsted langs floden Elben med et betagende bøhmisk eventyrlandskab i baggrunden. På floden kommer en gammel hjuldamper forbi til stor begejstring for en flok drenge, der fisker ved flodbreden. Hjuldamperen og lokomotivet hilser ved at trykke hornet i bund.
Det er tydeligt, at de lokale passagerer i spisevognen er meget stolte over dette utrolige scenarie udenfor vinduet. En ældre herre begynder spontant at holde et mindre foredrag for de unge tyske hipstere om de spændende slotte og fæstninger langs togbanen. Den lystige tjener har i den gyngende togvogn svært ved at holde styr på bakken med velskænkede fadøl og snacks.
Toget nærmer sig hastigt den tjekkiske grænse, hvor der venter en sjov lille overraskelse, som godt nok ikke kommer bag på de lokale pendlere. I samme øjeblik det blå tog kører ind i Tjekkiet, erklærer tjeneren, “Happy Hour” i spisevognen, til stor begejstring for alle gæsterne. Med et snuptag er der halv pris på hele menukortet, inklusiv de gode lokale hvidvine og champagner. Prisniveauet er i forvejen yderst rimeligt, set med danske øjne, men efter grænseovergangen, kan man nu få en hel middag med drikkevarer for under 100 kr. De tjekkiske tog er kendt for denne særlige event, og der er mange penge at spare, hvis man spiser frokost eller middag, imens toget er i Tjekkiet.
Første stop i Tjekkiet er stationsbyen Decin. De fleste vil nok ikke give denne lille provins flække meget opmærksomhed her blot en times togtur fra berømte Prag. Men faktisk er Decin et stop værd. Området er nemlig et slaraffenland for vandrere og alle der elsker frisk luft. Byen ligger et stenkast fra nationalparken “Det Bøhmiske Schweiz”, hvor selv H.C. Andersen en gang har været forbi. En enkelt overnatning kan anbefales til at opleve den storslåede natur og gå en tur i den slidte industriby, som først nu er ved at vågne op efter mange års dvale under kommunismen.
Kontrasterne er enorme her i “udkants Tjekkiet” med historiske bygninger og slotte side om side med høje boligblokke i pastelfarver fra kommunisttiden.
Men det er for sent at stå af toget denne gang, for regningen i spisevognen skal betales. De sidste ølglas bliver tømt ved bordene, og en time efter, kl.17.35, kører den rullende restaurant ind på banegården i Prag. Vi ruller vores kufferter gennem de brostenbelagte gader i den gamle by.
Lyt også til togtur.dk podcast “Herretur til Prag”:
Denne rejse fra Flensborg/København til Prag passer perfekt til første eller andet stop på interrailrejsen. På vejen kan man også gøre stop i Hamborg, Berlin eller Dresden
Vil du afsted på denne togtur til Prag?
Den omtalte rejse til Tjekkiet og Prag er et oplagt stop på enhver interrailrejse. Pladsbilletter er ikke nødvendige.